Tot voor kort was ik redelijk onwetend m.b.t. LED lampen en zo kon het gebeuren dat ik vanuit die geestelijke toestand er een kocht die mij voor een mysterie stelde:
hoe kon een 2 Watt LED lamp die -volgens de verpakking- qua lichtopbrengst gelijkstaat aan een 15W gloeilamp (136 Lumen), toch bijna 45% minder licht geven?
Antwoord: onjuiste informatieverstrekking door de fabrikant

Op de lamp zelf staat het volgende te lezen:
* 12 mW
* 2 Watt
Na verschillende zaken te hebben bezocht kwam ik er op eigen gelegenheid achter dat mijn LED lamp ±80 Lumen licht geeft en dat dat ongeveer gelijkstaat aan de lichtopbrengst van een (niet-bestaande) 10 Watt gloeilamp.
*Ahum*
Er wordt naast deze 2 Watt / 12 mW LED echter ook een versie verkocht die 3 Watt / 21 Mw verbruikt (wederom stond er op de verpakking te lezen dat de lichtopbrengst gelijkstaat aan een 15 Watt gloeilamp) en dat is 9 mW meer en deze bleek veel feller te zijn!
Conclusie:
de 2 Watt LED lamp heeft een lichtopbrengst die gelijkstaat aan een (niet-bestaande) 10 Watt Gloeilamp (±80 Lumen) en de 3 Watt LED lamp aan een van 15 Watt (136 Lumen), ook al beweert de verpakking dat beide qua lichtopbrengst aan elkaar gelijk zijn.
Kijk dus uit wanneer je een LED lamp koopt, want de 2 Watt versie blijkt achteraf een vreemde eend in de bijt te zijn

P.S: de nieuwe 3 Watt LED lamp die ik kocht is ook nog eens dimbaar (geweldig!).
Daarnaast kostte het *kuch* €16,99,- *kuch* bij de Marskramer