LED lampen: wat je weten moet ;)

Waar doen ze het van? Kom erachter!

LED lampen: wat je weten moet ;)

Berichtdoor dutch666 » ma 19 dec 2011, 17:08

Mededeling & vraag:

Tot voor kort was ik redelijk onwetend m.b.t. LED lampen en zo kon het gebeuren dat ik vanuit die geestelijke toestand er een kocht die mij voor een mysterie stelde:

hoe kon een 2 Watt LED lamp die -volgens de verpakking- qua lichtopbrengst gelijkstaat aan een 15W gloeilamp (136 Lumen), toch bijna 45% minder licht geven?

Antwoord: onjuiste informatieverstrekking door de fabrikant :neuh:

Op de lamp zelf staat het volgende te lezen:

* 12 mW

* 2 Watt

Na verschillende zaken te hebben bezocht kwam ik er op eigen gelegenheid achter dat mijn LED lamp ±80 Lumen licht geeft en dat dat ongeveer gelijkstaat aan de lichtopbrengst van een (niet-bestaande) 10 Watt gloeilamp.

*Ahum*

Er wordt naast deze 2 Watt / 12 mW LED echter ook een versie verkocht die 3 Watt / 21 Mw verbruikt (wederom stond er op de verpakking te lezen dat de lichtopbrengst gelijkstaat aan een 15 Watt gloeilamp) en dat is 9 mW meer en deze bleek veel feller te zijn!

Conclusie:

de 2 Watt LED lamp heeft een lichtopbrengst die gelijkstaat aan een (niet-bestaande) 10 Watt Gloeilamp (±80 Lumen) en de 3 Watt LED lamp aan een van 15 Watt (136 Lumen), ook al beweert de verpakking dat beide qua lichtopbrengst aan elkaar gelijk zijn.

Kijk dus uit wanneer je een LED lamp koopt, want de 2 Watt versie blijkt achteraf een vreemde eend in de bijt te zijn :denk:

P.S: de nieuwe 3 Watt LED lamp die ik kocht is ook nog eens dimbaar (geweldig!).

Daarnaast kostte het *kuch* €16,99,- *kuch* bij de Marskramer :denk:
Laatst bijgewerkt door dutch666 op ma 19 dec 2011, 19:52, in totaal 3 keer bewerkt.
FA&zPP !

(Vraag mij niet wat het betekend, je zou wel eens een PM kunnen terugkrijgen met daarin het antwoord wat je niet bevalt...)
dutch666
Most Unholy

Jaren lid: 6 jaren lid6 jaren lid6 jaren lid6 jaren lid6 jaren lid6 jaren lid
Geslacht: Man
Leeftijd: 38
Hoogste scores: 0
Arcade gewonnen wedstrijden: 0
Stemming: Blij

Re: LED lampen: wat je weten moet ;)

Berichtdoor Fridge » ma 19 dec 2011, 17:55

Led verlichting is idd een stuk duurder maar je kunt er toch zoveel meer mee. Heb op het toilet en in de slaapkamer Led inbouwspots gemonteerd en dat geeft een mooie sfeervolle verlichting. Het is tevens energiezuinig en geeft ook praktisch geen hitte af waardoor het verwerken van bijv. inbouwspots een stuk makkelijker en veiliger is.

Naar wattage heb ik eigenlijk niet verder gekeken, de lichtopbrengst is voor het doel waar ik het voor gebruikt ruim voldoende.
Martin Groeneweg FridgeNL Fridge65 Fridge TheFridge65 fridge.nl Ons Weblog Donor
Afbeelding
Fridge
Prutser

Afbeeldingen: 332
Leeftijd: 47
Hoogste scores: 1
Facebook: Martin
Twitter: FridgeNL
LastFM: Fridge65

Berichtdoor dutch666 » ma 19 dec 2011, 19:15

Fridge schreef:(...) Heb op het toilet en in de slaapkamer Led inbouwspots gemonteerd en dat geeft een mooie sfeervolle verlichting. Het is tevens energiezuinig en geeft ook praktisch geen hitte af waardoor het verwerken van bijv. inbouwspots een stuk makkelijker en veiliger is.

Tja, spaarlampen geven 1e graad brandwonden. En gloeilampen steken je theedoek in de fik als je het over de lamp heen legt. (vroeger een x gehad: dom)

Fridge schreef:Naar wattage heb ik eigenlijk niet verder gekeken, de lichtopbrengst is voor het doel waar ik het voor gebruikt ruim voldoende.

2x 80 Lumen of 2x 136 Lumen: het is toch nog een heel verschil, maar als een van de twee je bevalt dan is het altijd goed ;)
FA&zPP !

(Vraag mij niet wat het betekend, je zou wel eens een PM kunnen terugkrijgen met daarin het antwoord wat je niet bevalt...)
dutch666
Most Unholy

Berichtdoor dutch666 » wo 21 dec 2011, 22:17

Nu breekt mijn klomp: de 0.8 Watt LED lamp (50 Lumen) die ik vandaag kocht is even fel als de 2 Watt LED waar ik eerder over schreef!

Hm... :twisted:
FA&zPP !

dutch666
Most Unholy

Berichtdoor hjs » do 22 dec 2011, 09:14

Jm schreef:Nu breekt mijn klomp: de 0.8 Watt LED lamp (50 Lumen) die ik vandaag kocht is even fel als de 2 Watt LED waar ik eerder over schreef!

Hm... :twisted:

Welke is dat, die 0.8 watt lamp?
Misschien eens een lamp knutselen voor achter in de tuin, is wel wat donker nu.
Afbeelding Donor
hjs
AirCooled

Leeftijd: 45

Berichtdoor dutch666 » do 22 dec 2011, 13:03

Het is een lamp van het merk Ectron en die heb ik voor €5.99,- (!) bij de Blokker gekocht (niet on-line te koop). De lamp heeft een geschatte levensduur van 15.000 uur.

Best nette spec's als je het mij vraagt... Zeker als je je bedenkt dat hij even fel is als de 2 Watter en toch maar 0.8 Watt verbruikt :cool:

Edit: dat is dan 15000 uur en niet 20.000 uur ;)
Laatst bijgewerkt door dutch666 op di 27 dec 2011, 21:49, in totaal 1 keer bewerkt.
FA&zPP !

dutch666
Most Unholy

Berichtdoor hjs » do 22 dec 2011, 13:12

OK, thnx

Blokkers hebben ze wel in Hoorn ;-)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Blokker_%28winkelketen%29
Afbeelding Donor
hjs
AirCooled

Leeftijd: 45

Berichtdoor dutch666 » do 22 dec 2011, 16:16

Geschiedenisles! Geweldig :D
FA&zPP !

dutch666
Most Unholy

Berichtdoor dutch666 » vr 23 dec 2011, 17:54

De dimmer die ik vandaag gekocht heb werkt niet vlekkeloos met mijn dimbare 3W LED lamp van Phillips: er komt een trillend geluid uit de dimmer en dat betekent dat deze dimmer/LED lamp niet compatibel zijn.

Ik heb bij de lampenzaak gevraagd of er LED lampen zijn die wel met deze dimmer werken: het antwoord was ja, maar dan alleen i.c.m LED lampen van 5 Watt én met dikke fitting.

Het wordt weer een duur verhaal :denk:
FA&zPP !

dutch666
Most Unholy

Berichtdoor dutch666 » di 27 dec 2011, 21:21

Okay,

ik heb geen extra dimbare LED lamp van 5 Watt gekocht (kosten: €40,-) voor bij de dimmer (kosten: €9,95,-). De lamp met de LED staat achterin de kamer, want deze is nu door een zelfbouw-lamp vervangen:

2e kerstdag ben ik met een maat (na een avondje genoeglijk zuypen) naar de kerstmarkt gegaan. Nu stelde deze markt qua aanbod overigens weinig voor, en toch kwam ik daar een bijzonder mooie bronzen lampvoet tegen (dikke fitting ~ kosten: €7,50,-). Deze lampvoet beschikte niet over een kap + lamp, draad & stekker, dus dat werd vandaag tegen een kostenplaatje van €20,- aangeschaft.

Het belangrijkste dient als volgt op het virtuele papier te worden neergeschreven:

de lamp die ik erbij kocht is een halogeen lamp in de vorm van een gloeilamp (kosten: €3.85,-) met de volgende eigenschappen:

de lamp is dimbaar: 70 tot 0.5 Watt, en met een gloeilamp vergeleken is het ±25% zuiniger (53 Watt = 70 Watt) en heeft een dubbele levensduur: ±2000 uur.

Nu lijkt een lamp als deze minder zuinig (en dat is het ook), maar door de aanpasbare lichtsterkte is deze lamp (wanneer ik de maximale hoeveelheid lumen -580 stuks- niet nodig heb) op zijn hoogst maar 75% minder zuinig als een 2 watt LED lamp die een lichtsterkte heeft gelijk een 10 Watt gloeilamp (80 lumen).

Nieuw aangeschaft zou de totaalprijs van mijn nieuwe lamp (bijna) 3x hoger zijn geweest, dus is deze echt een aanwinst te noemen.

Allemachtig: ik lijk wel een oud zeurwyf met al dit gejammer over de inrichting van me huys.... :biggrin:

Edit: eigenschappen dimbare Halogeenlamp aangepast
Laatst bijgewerkt door dutch666 op vr 06 jan 2012, 12:47, in totaal 3 keer bewerkt.
FA&zPP !

dutch666
Most Unholy

Berichtdoor snowhawk » vr 06 jan 2012, 00:15

Okay...... :shocked:
snowhawk