"Ik woon nog thuis."

Waar doen ze het van? Kom erachter!

"Ik woon nog thuis."

Berichtdoor Stormbeest » zo 07 feb 2010, 16:42

Wat betekent deze zin? Er kunnen verschillende dingen mee bedoeld worden, afhankelijk van de leeftijd van de spreker. Als een tachtiger dit zegt, bedoelt hij daarmee dat hij (nog) in een eigen huis woont, niet in een tehuis voor zorgbehoevende ouderen of zo zit. Zegt een twintiger echter "Ik woon nog thuis.", dan wordt daarmee bedoeld: "bij (een van) mijn ouders."

De eerste betekenis vind ik nog enigszinds logisch, maar de tweede vind ik behoorlijk vreemd. "Thuis" betekent volgens mijn Prismawoordenboek:

Prisma schreef:I bw in (of) naar zijn eigen huis; woonachtig; bij zich; op de hoogte; niet - zijn van, niets willen weten van; II o gezin waar men als huisgenoot wordt beschouwd; eigen woning.

Door "thuis" te zeggen als je bedoelt "bij mijn ouders", insinueer je dus eigenlijk dat twintigers die níet meer bij hun ouders wonen geen "thuis", geen "eigen huis" hebben, dat zij zo niet behóren te wonen.

Mijn vraag is dus: waar komt die uitdrukking vandaan? Waaróm zeggen twintigers "thuis" als ze "bij (een van) mijn ouders" bedoelen? Zouden ze echt, bewust of onbewust, menen wat ik in de vorige alinea schreef?
Achtung! Der Feind liest mit, wenn man tippt!!!
Stormbeest
ForumFreak

Jaren lid: 6 jaren lid6 jaren lid6 jaren lid6 jaren lid6 jaren lid6 jaren lid
Geslacht: Man
Leeftijd: 30
Hoogste scores: 0
Arcade gewonnen wedstrijden: 0

Keer terug naar Wonen

Share / Delen