Enkele maanden geleden hoorde ik een vrouw tegen een jongen van misschien 12 of 14 jaar zeggen: "Het is de mooiste tijd van je leven." Waarop de jongen zei: "Ik zou veel liever willen werken en veel geld verdienen."
Ik ben nu 27, en ik zou voor geen geld ter wereld terug willen naar de tijd dat ik 12-14 jaar was. Zelfs niet naar 7 jaar geleden. Voor mij waren mijn tienerjaren, en zeker mijn vroege tienerjaren (11-14 jaar), tot nu toe niet de mooiste, maar de slechtste tijd van mijn leven. Zelfs rond mijn 20ste had ik het nog altijd veel slechter dan nu. En ik voel me nog steeds te jong, ik zou er liefst nog 5 of 10 jaar willen bijdoen. 3 jaar geleden, ik was toen dus 24, zei ik eens in gezelschap: "Ik verlang zó naar de tijd dat ik 35 ben." Toen kreeg ik als antwoord: "Pas maar op, tegen dat je zo oud bént zal je er wel anders over denken!" Ik zie niet in waaróm, tenzij er iets zou tussenkomen waardoor ik het dan veel slechter heb dan rond mijn 20ste. Maar als ik het op die leeftijd veel beter heb dan als vroege twintiger, waarom zou ik dan heimwee hebben naar 10-15 jaar geleden? Heb je als dertiger soms al last van ouderdomskwalen of zo?? Nu, 3 jaar later, verlang ik nog hárder naar mijn 35ste dan toen ik 24 was. Ik neem dus aan dat, eens het zover is, ik géén heimwee zal hebben naar mijn 20ste.
Kortom, ik begrijp niet waar het sprookje vandaan komt dat je tiener- en (vroege) twintigerjaren überhaupt de mooiste jaren van je leven zijn. Voor sómmige mensen zal dit misschien zo zijn, maar voor anderen zal het net andersom zijn, dat hangt allemaal af van hoe goed je het op een bepaalde leeftijd hebt. De meerderheid van de forummers hier is tussen de 40 en de 60 jaar oud, ik zou dus eens jullie mening willen weten over dit onderwerp. Wat is/was tot nu toe de mooiste tijd van jullie leven, en waarom?